آيا هزينه هاي درمان در كشور ما بالاست؟

۱۳۷ بازديد

به اعتقاد بعضي ، هزينه هاي درمان در كشور ما بالاست و مردم توان پرداخت اين هزينه ها را ندارند ! و البته كساني كه چنين فكر مي كنند ، معمولا جامعه پزشكي را مقصر مي دانند . 

نمي دانم اين افراد بر اساس كدام معيار و مقايسه و بر اساس كدام سنجش و آمار و استدلال به اين نتيجه رسيده اند . احتمالا اينها نمي دانند كه ايران بالاترين مصرف سرانه دارو را در دنيا دارد كه طبعا بالاترين سرانه مراجعات درماني را هم بايستي داشته باشد و قطعا بالاترين سرانه بيماري و يا احساس و فكر بيماري را هم به تبع آن .

بطور قطع اگر هزينه هاي درمان در ايران بالا بود تا به اين حد مراجعات درماني و مصرف دارو رايج نبود . عدم رعايت بهداشت ، تغذيه نادرست ، عدم تحرك و ورزش كم مهمترين دلايل بروز اغلب بيماريهاي عارض شده هستند كه هر سه عامل ذكر شده در كنترل و بدست خود فرد است . حال اگر شخصي بدليل رعايت نكردن عوامل پيشگيري كننده از بيماري ، دچار عارضه اي گرديد براستي چه كسي بايستي تاوان اقتصادي اين قدر سلامت نشناسي را پرداخت كند ، دولت ، پزشك يا خود فرد .

همانطور كه جريمه عدم رعايت قوانين رانندگي ، قوانين حقوقي ساخت و ساز و بطور كلي عدم رعايت قانون را خود شخص خاطي پرداخت مي كند پس چگونه است كه در مورد بيماريها ( البته بيماريهاي كه در اثر عدم رعايت اصول پيشگيري و بهداشتي عارض شده اند ) انتظار چيز ديگر يست .

انتظار عمومي بر اين است كه بايستي درمان فراگير ، كامل و ارزان باشد . بدون شك دو مورد اول يعني فراگير و كامل بودن انتظاري كاملا بجا خلق است اشتباه بزرگي است كه مانع گسترش فرهنگ بهداشت و پيشگيري خواهد و وظيفه دولت و جامعه پزشكي است و ليكن در مورد ارزان بودن آن براستي حق با كيست ؟
عكس
در يك مقايسه ساده تعرفه هاي درماني در بين همين كشورهاي مثل خودمان يعني كشورهاي در حال توسعه و متوسط در آمد مردم اين كشورها به راحتي مي توان دريافت كه تعرفه هاي پزشكي در ايران خيلي پايين است ؛ ديگر چه برسد به كشورهاي توسعه يافته غربي .
بطور مثال هزينه درمان بواسير با ليزر بيشتر از درمان با جراحي نمي باشد و اين را ميتوان در صورتحسابهاي بيمارستاني بخوبي مشاهده كرد كه آيتم هاي متعدد دارد و هزينه ايتم ها تركيبي از بيمه و ازاد ميباشد و در نهايت عليرغم مبلغ قابل توجهي كه بيمه ها به بيمارستان مي پردازند خود بيمار هم مبالغ زيادي جهت ما به تفاوت بيمه و آزاد ميپردازد. بنابراين انتخاب نوع درمان در ميزان هزينه آن تاثير مستقيم دارد.
منبع: هزينه درمان بواسير با ليزر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.