بررسي شقاق و درمان آن با ليزر

۱۱۳ بازديد

بيماري شقاق چيست؟
شقاق بيماري است كه ممكن است در هر محلي از بدن مانند نوك سينه، كف پا يا لب بروز كند. شقاق به شكل ترك بافت يا پوست ناحيه ظاهر شده و معمولاً دردناك است. 

در صورتي كه بافت ديواره‌اي مقعد دچار ترك شود، به آن شقاق مقعدي يا بيماري فيشر گفته مي‌شود. 
[تصوير:  fisser2.jpg]
روش هاي مختلفي براي درمان شقاق وجود دارد كه نسبت به شدت اين بيماري پزشك معالج ازيكي ازاين روشها براي درمان بيماران مبتلا به شقاق استفاده ميكند كه برخي از اين روشها به شرح زير مي باشد:
 
درمان شقاق با دارو:
درمان دارويي شقاق براي افرادي كه درد كمتري دارا هستند شامل استفاده از استامينوفن و يا بي حسي هاي موضعي مي باشد و افرادي كه احساس سوزش مي كنند مي توانند از ماليدن پماد زينك كمك بگيرند و از نرم كننده هاي مدفوع به منظور پيشگيري از ظاهر شدن درد موقع دفع مدفوع بهره ببرند نشستن روزي 3بار در لگن آب گرم به مدت 15دقيقه منجر به آرام شدن درد و كم شدن اسپاسم عضله هاي مقعد مي شود.

درمان شقاق با ليزر:
درمان شقاق با ليزر يك درمان سرپايي بدون بيهوشي و درد و خون ريزي است كه با بي حسي موضعي به راحتي درون مطب انجام پذير ميباشد و فرد مبتلا ميتواند بلافاصله بعد از درمانش به محل زندگي يا كار خود با ز گردد بدون اينكه نياز به پانسمان وبستري شدن در منزل را داشته باشد وميتواند به راحتي دستشويي كرده بدون اينكه درد و يا مشكل خاصي داشته باشد



در اين روش توسط ليزر عضله مقعد يا همان اسفنكتر مقداري شل ميشود وزخم به جا مانده از شقاق برداشته ميشود.درصورتي كه اين كار توسط پزشكي كه تجربه كافي نداشته باشد انجام شود ميتواند به بي اختياري مدفوع و باد شكم منجر شود.
اين روش در گذشته در بيمارستان با بيهوشي كامل به وسيله چاقوي جراحي انجام ميشد و فرد مبتلا بايد چند روزي را در منزل بستري ميشد ودرد حاصل از جراحي با چاقو را تحمل ميكرد و براي جلوگيري از خونريزيش بايد از پانسماني به نام تامپون استفاده ميكرد. اما امروزه با پيشرفت تكنولوژي و حضور دستگاه هاي ليزر اين بيماري به سرعت وبدون درد و خون ريزي در يك جلسه و در كمتر از يك ساعت قابل درمان است.

جراحي شقاق با اسفنكتروتومي داخلي جانبي مقعد:

يكي از روش‌هاي جراحي ـ درماني به روز و پر طرف‌دار درمان شقاق يا فيشر مقعد اسفنكتروتومي است كه با ايجاد كاهش در فشار عضلاني مقعد به بهبود گردش خون و در نتيجه درمان شقاق مقد كمك مي‌كند. در اغلب موارد، وجود فشار مداوم عضلاني مقعد به علت گرفتگي عضلات دريچه‌اي آن منجر به شقاق در مقعد فرد مي‌شود. در اين روش پزشك بدون انجام عملي بر روي خود شقاق مقعد با برداشتن بخش كوچكي از عضله دريچه‌ي مقعدي بيماري فرد را با رفع علت به وجود آورنده آن درمان مي‌كند. احتمال تكرار فيشر مقعدي در اين روش نادر و كم‌تر از ده درصد موارد است.

در ابتدا اسفنكتروتومي در خط وسط پشتي مقعد در محل شكاف ايجاد شده با يا بدون فيشركتومي انجام مي‌شد. اما به دليل مؤفقيت‌آميز نبودن آن محل برش را به سمت راست يا چپ ديواره‌ي كانال مقعد بسته به راحتي دست جراح تغيير دادند كه اسفنكتروتومي داخلي جانبي مقعد نام گرفت. اسفنكتروتومي تحت بي‌هوشي عمومي يا بي‌حسي نخاعي به دو روش باز و بسته انجام مي‌شود.

در روش اسفنكتروتومي بسته، با يك تيغه شيار جانبي ايجاد، پس از آن عضله‌ي دريچه‌اي بيرون كشيده شده و قسمتي از دريچه‌ي داخلي بريده مي‌شود. دقت و مراقبت براي كاهش آسيب به مخاط مقعد براي جلوگيري از فيستول لازم است. برش ايجاد شده در روش بسته به وسعت فيشر مقعدي خواهد بود.



در اسفنكتروتومي باز، يك برش نيم الي يك سانتي‌متري درون كانال ايجاد سپس به همان روش بسته عمل مي‌شود. در پايان قسمت انتهايي برش را بسته به شرايط باز گذاشته يا مي‌بندد.


اسفنكتروتومي به صورت سرپايي و بدون نياز به بستري فرد در بيمارستان انجام مي‌شود و فرد مي‌تواند در همان روز جراحي به خانه بازگردد. به طور معمول، درد بعد از عمل در هر دو روش باز و بسته اسفنكتروتومي خفيف است. تقريباً بلافاصله بعد از جراحي درد ناشي از فيشر مقعد كاهش مي‌يابد. به غير از محدوديت‌هايي كه گيجي ناشي از بي‌هوشي براي فرد ايجاد مي‌كنند، امكان بازگشت به فعاليت‌هاي روزمره وجود دارد. فرد با توصيه‌ها و مراقبت‌هاي لازم بعد از عمل كه توسط پزشك توضيح داده مي‌شود، ترخيص خواهد شد.

زمان لازم براي بهبود پس از درمان شقاق:
انجام تمامي روشهاي درمان شقاق در مطب به صورت سرپايي با بي حسي موضعي بدون درد وخون ريزي صورت ميگيرد و اكثر بيماران ميتوانند به كار و فعاليت هاي روزانه خود برگردند. وفرد مبتلا بلافاصله وبه راحتي ميتواند دستشويي برود بدون اينكه برايش مشكلي پيش ايد البته التيام بعد از عمل چند روزي طول ميكشد كه برطرف شود كه طبيعي ميباشد.
منبع :درمان شقاق با ليزر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.