تاثير بالون معده در درمان چاقي

۱۱۷ بازديد

بالون معده يكي از روشهاي جراحي براي درمان چاق‍ي است. در اين روش يك كيسهٔ سيليكوني و نرم (بالون معده)، از راه دهان وارد معده شده و با تزريق نرمال سالين يا هوا به داخل آن متسع مي‌گردد. 

بالون در واقع حجمي از معده را اشغال نموده و مانع پرخوري فرد و در نتيجه كاهش وزن وي مي‌شود. بعد از ۶ ماه كه فرد به رژيم غذايي مناسب خود عادت كرد، بالون به روش آندوسكوپي خارج مي‌گردد.
[تصوير:  he1261.jpg]
چرا چاقي خطرناك است؟
در افراد چاق چند نوع سرطان شايعتر است؛ از جمله سرطان روده بزرگ يا كولون، سرطان پستان و سرطان رحم در زنان چاق و سرطان پروستات در مردان چاق نسبت به افراد عادي بيشتر ديده مي‌شود، همچنين بيماريهاي كبدي در اين بيماران بيشتر ديده مي‌شود. بايد گفت ۷۰ درصد از افرادي كه چاق هستند از كبد چرب رنج مي‌برند كه مثل بمب قابل انفجاري در بدن يك فرد چاق است و به دليل اينكه اين بيماري بدون علامت است بسيار خطرناك است و اين خطر وجود دارد كه سه درصد از اين افراد در آينده دچار سيروز كبد شوند.

بالون معده براي چه كساني پيشنهاد مي شود؟
بالون معده به كساني پيشنهاد مي شود كه مي خواهند براي كاهش خطر، قبل از انجام يك جراحي، وزن كم كنند، اما به عنوان يك گزينه براي كنترل اضافه وزن بدون جراحي هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ممكن است كاهش وزن به كمك بالون معده كمتر و آهسته تر از روش هاي جراحي باشد اما اگر وزن تان با شرايط مورد نياز جراحي هم خواني ندارد، بالون معده يك روش مفيد است. در صورتي كه شاخص BMI براي شما بين ۲۷ تا ۳۵ است، بالون معده مي تواند يك گزينه ي مناسب باشد.
مزاياي بالون معده:
يكي از مزاياي بزرگ بالون معده، جلو گيري از جراحي و خطرات احتمالي آن است. چون فقط ۱۵ دقيقه طول مي كشد، تنها به يك داروي آرام‌بخش ضعيف نياز داريد و همان روز هم مرخص مي شويد. اين موارد بيانگر اين حقيقت است كه بالون معده از بسياري جهات ارزان‌تر از حراجي خواهد بود. اما بالون معده موقتي است و در واقع يك پشتيبان خوب براي مواقعي است كه تصميم مي گيريد وزن كم كنيد و فعال‌تر شويد.
بيماراني كه عمل بالون معده را انجام مي دهند، مي توانند ۲۰ تا ۳۰ درصد وزن شان را كم  كنند. هر چند مقدار كاهش وزن براي هر كس با توجه به شرايطش متفاوت است.


خطرات بالون معده:
اغلب افراد با هيچ مشكلي مواجه نخواهند شد، اما بايد در مورد خطرات اين كار هم بدانيد. ممكن است حين عمليات گذاشتن يا برداشتن بالون، آسيب‌هايي نظير خون ريزي يا سوراخ ايجاد شود. ناراحتي معده، حالت تهوع و استفراغ در چند روز اولِ جاي گذاري بالون، رايج است و معمولا در دراز مدت برطرف مي شود. شايد در ناحيه ي شكم احساس سنگيني يا درد داشته باشيد يا كمرتان درد كند. ممكن است رفلاكس دستگاه گوارش (وقتي اسيد معده به بيرون نشت مي كند) يا سوء هاضمه هم داشته باشيد. هر چند به ندرت اتفاق مي‌افتد، اما ممكن است بالون معده دچار نشتي يا كاهش باد شود.
يك ليست كامل از خطرات احتمالي به وسيله ي مشاوري كه قرار است عمل را انجام دهد، به شما ارائه خواهد شد.
منبع: بالون معده

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.