درمان چاقي با روش باي پس معده

۱۸۵ بازديد

باي‌پس معده كه اغلب به روش لاپاروسكوپي (جراحي بسته ) انجام مي‌شود سردسته جراحي هاي چاقي و متابوليك است. موفقيت ساير روشها با آن سنجيده ميشود و عمل استاندارد طلائي ناميده مي‌شود.

 هدف از اين عمل اين است كه اولاً بيمار چاق غذاي كمتري ميل كند.ثانياً اين مقدار غذا مسير مشترك كمي با صفرا در تماس باشد. لذا جذب كمي داشته باشد. رسيدن سريعتر غذا به انتهاي روده و همچنين ميانبر زدن اثني عشر باعث اثرات شگفت آور باي‌پس بعنوان جراحي متابوليك درمان ديابت است. اين روش در بيماران با BMI بالاي ۴۰ كه رده چاقي درجه ۳ يا مفرط هستند، اساسي‌ترين روش درماني محسوب مي‌شود. اين دسته از بيماران بارها رژيم‌هاي غذايي مختلف را تجربه كرده ولي متأسفانه قادر به كاهش وزن در حد وزن ايده‌آل خود نشده و پس از پايان دوره‌ي رژيم درماني به وزني به مراتب بيش‌تر از وزن اوليه‌ي خود بازگشته‌اند .
[تصوير:  gastric-bypass-surgery.jpg]
بيماران چاق مبتلا به ديابت نوع دوم، پرفشاري خون، ريفلاكس معده به مري و بيماراني كه دچار مشكلاتي بدنبال انواع ديگر جراحي چاقي شده اند از اين روش بيشترين سود را مي‌برند. عمل بايپس لاپاروسكوپي به دو روش كلاسيك R&Y و ميني بايپس انجام ميگيرد. روش ميني بايپس سوء جذب بيشتري دارد و لذا نياز به مصرف مكمل ويتاميني بيشتر از نوع كلاسيك پيدا مي‌كنند.

 
عوارض حين عمل باي پس معده:

اين عوارض شامل موارد زير است : - صدمات طحال در حين آزادكردن بالاي معده يعني زاويه هيس. - صدمه به مري در حين استاپلركردن معده وايجاد پاوچ. - دوختن وقطع كردنِ اتفاقيِ سوند معده درهنگام استاپلر كردن معده؛ ولذا جراح بايد قبل از شروع دوختن معده با منگنه واستپلر، از نبودن سوند معده اطمينان حاصل كند. - خونريزي از عروق معده در حين آزادسازي معده. - سوراخ شدن روده باريك درحين انجام آناستوموز.



 عوارض پس از عمل باي پس معده:

عوارض پس از عمل شامل اين موارد است : - كم خوني و پوكي استخوان كه بدليل كاهش جذب اسيدفوليك، آهن، ويتامين B12 و كلسيم در جريان عدم عبور اين مواد از مسير طبيعي جذب دراثني عشر ميباشد. مصرف روزانه ويتامينها ومينرالهاي ضروري، ازايجاد اين عوارض جلوگيري مينمايد.

- انسداد روده كه عمدتاً بدليل ندوختن فضاي خالي بين قوسهاي جداشده روده باريك( فضاي پيترسون) و ورود ساير قوسهاي روده بداخل اين فضاوايجاد فتق داخلي است وبا دردهاي كوليكي شكمي وتهوع وعدم تحمل غذا خود را نشان ميدهد.

- آمبولي ريوي بميزان ۱ درصد از عوارض نه چندان نادر اين عمل ميباشد .
- تنگي دهانه آناستوموز كه هم درمحل دوخت ودوز معده با روده و هم در محل آناستوموز روده به روده ممكن است ايجاد شود. ميزان آن درمراكز جراحي ودر دستهاي مختلف متغير است ولي بطور متوسط تا ۷ درصد موارد ممكن است ديده شود.

رژيم غذايي باي‌پس معده:

در اين جراحي حجم معده به اندازه‌ي يك گردو  يا يك تخم مرغ كاهش مي يابد. ۲ تا ۳ روز پس از عمل شما اجازه خوردن نخواهيد داشت. سپس شما طبق يك رژيم پيشرفت‌كننده غذاهاي خاصي را مصرف مي‌كنيد. هدف اين رژيم آن است كه در يك فرآيند درماني، كم‌ترين فشار را بر روي نقاط عمل داشته باشيم و به بدن شما زمان بدهيم تا با الغلطاي غذايي جديد سازگار شده و به آن عادت نمايد.

موارد زير مراحل معمول اين رژيم غذايي را پس از عمل باي‌پس معده نشان مي‌دهد:
غذاها و مواد غذايي نرم كه در دماي اتاق مايع يا نيمه مايع باشند و داراي آب بيشتري نيز باشند مانند: آبگوشت، آب ميوه طبيعي (خانگي)، شير، عصاره‌هاي صاف شده سوپ و غلات پخته شده، در بيشتر موارد شما به مدت ۲ هفته در رژيم مايعات مي‌مانيد. به ياد داشته باشيد مصرف مايعات بايد به‌صورت جرعه جرعه و با قاشق و آرام باشد.

كاهش وزن و افزايش وزن چگونه؟!

پس از جراحي در طي ۲ سال اول به دنبال رعايت رژيم غذايي فوق و تمرينات ورزشي توصيه شده فرد ۵۰٪ تا ۶۰٪ اضافه وزن خود را از دست مي‌دهد و مي‌تواند مادام‌العمر وزن ايده‌آل خود را حفظ كرده و ثابت نگه دارد. پس به ياد داشته باشيد كه از مصرف غذاها و نوشيدني‌هاي شيرين، پرچرب و پركالري بپرهيزيد.
تحرك داشته باشيد و خوب ورزش كنيد تا كاهش وزن شما همراه با فرآيند زيبايي اتفاق بيفتد. مصرف اسنك‌ها (هله هوله‌ها) و بستني را كنار بگذاريد و از شكم‌چراني (تمام روز غذا خوردن) خودداري كنيد. تا مي‌توانيد به مصرف مواد غذايي سالم و طبيعي روي آوريد تا هم‌زمان با فرآيند لاغري، پوستي شاداب و جوان داشته باشيد. ورزش به شما كمك مي‌كند تا پس از لاغري دچار افتادگي كم‌تري در پوست نواحي شكم، پهلوها، بازوها و ران‌ها باشيد. 
منبع: باي پس معده

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.