جراحي زيبايي شكم با روش ابدومينوپلاستي

۱۴۸ بازديد

ابدومينوپلاستي چيست؟
يكي از شايع ترين مراجعات در جراحي هاي زيبايي، بدشكلي ها و نازيبايي هاي شكم است به قسمي كه برجستگي بيش ازحد نا متعارف شكم، شلي و افتادگي پوست شكم و وجود چين هاي متعدد در پوست شكم هنگام نشستن كه پوشيدن بسياري از لباس ها را غيرممكن مي سازد 

يا وجود ترك هاي فراوان در پوست شكم چنان آزاردهنده است كه بيمار را ترغيب به انجام عمل جراحي مي كند.
[تصوير:  zshekam.jpg]
ابدومينوپلاستي يا عمل جراحي زيبايي شكم اقدامي تهاجمي جهت صاف و كشيده كردن شكم به وسيله ي خارج كردن پوست وچربي اضافي و سفت كردن عضلات جدار شكم ميباشد. ابدومينوپلاستي برخلاف اعمال جراحي محدود مثل پلك يا بيني يك اقدام جراحي عمده محسوب ميگردد. و اگر در فكر انجام ابدومينوپلاستي هستيد بهتر است قبل از عمل اطلاعات كافي در مورد آن به دست آوريد و با چشماني باز تصميم بگيريد. ابدومينوپلاستي براي بيماري مناسب است كه تمام اقدامات غير تهاجمي تر مثل رژيم و ورزش و... را امتحان كرده و نتيجه نگرفته و در حال افزايش وزن نيست.

بهترين كانديدا براي عمل جراحي زيبايي شكم يا ابدومينوپلاستي چه كساني هستند؟
بهترين كانديد براي عمل ابدومينوپلاستي افرادي هستند كه شكم هاي بزرگ و پر چربي دارند كه پوست آن آويزان است و با رژيم غذايي يا برنامه منظم ورزشي لاغر نمي شوند ولي در عين حال ديگر قسمت هاي ديگر بدن آن ها متناسب است، جراحي زيبايي شكم يا ابدومينوپلاستي به ويژه يراي خانم هايي كه حاملگي هاي متعدد داشته اند وپوست شكمشان دچار كشش شده و از طرفي عضلات شكمشان موقعيت طبيعي خود را از دست داده توصيه مي شود، جراحي ابدومينوپلاستي همين طور براي افراد پيري كه خاصيت ارتجاعي پوستشان را از دست داده اند و دچار چاقي و لاغري هاي مكرر شده اند نيز توصيه مي شود.

عوارض پس از عمل ابدومينوپلاستي چيست؟
1. كبودي
بعد از عمل كبودي هايي ناشي از خون ريزي هاي زير پوستي ممكن است ايجاد شود و در تمام عمل هاي همراه با ليپوساكشن قابل انتظار است و احتمال دارد علي رغم فيزيوتراپي هاي انجام شده بعد از عمل ، تا مدت ها ادامه يابند ولي در نهايت با افزايش فعاليت روزانه به تدريج محو خواهند شد

2. تنگي ناف
احتمال تنگي ناف در مواردي كه محبور به دستكاري و كشيدن بيش از حد ناف باشيم ، به دليل كاهش خون رساني ناف وجود دارد. اين عارضه دير رس بوده و معمولا بعد از چند ماه به تدريج مشخص مي شود. مشكل اصلي آن خارح نشدن ترشحات پوستي ناف و اشكال در تميز كردن ناف است.
- روش درماني :
در صورت وقوع اين عارضه ، درمان بعد از چند ماه و طي يك عمل جراحي سرپايي ترميمي (بدون بيهوشي) قابل انجام است.

3. كاهش حس پوست شكم
فقدان حس پوستي در اغلب موارد موقتي و به دليل تورم اعصاب حسي ناحيه تحت عمل است. در صورت همزمان شدن ليپوساكشن ، ريسك وقوع آن بيشتر مي شود. در صورت ماندگاري طولاني يا حتي دائمي اين كم حسي ، معمولا مشكلي ايجاد نمي شود و فرد بعد از مدتي به آن عادت خواهد كرد

4. خون ريزي 
اگر خون از لبه هاي زخم خارج شود به زودي قابل تسخيص و درمان است ولي چنانچه در زير پوست تجمع يافته و دير تشخيص داده شود، با تشكيل لخته خون يا هماتوم همراه خواهد بود. هماتوم در صورت تشخيص بايد تخليه شود كه معمولا با بازكردن 1 الي 2 سانتي متر از بخيه هاي پوستي به راحتي خارج خواهد شد. در صورتي كه هماتوم كوچك باشد معمولا نيازي به تخليه نيست و ظرف چند روز به صورت مايع خونابه اي از طريق درن ها خارج مي شود.

5. سروما (Seroma)
سروما به تشكيل مايع زرد رنگي گفته مي شود كه معمولا از روز 7 عمل به بعد زير پوست تجمع مي يابد. علت تشكيل سروما نچسبيدن پوست شكم به عضله زيرين و ايجاد فضاي خالي زير پوست است. اين مايع در واقع بقاياي هماتوم هاي كوچكي است كه به تدريج ذوب شده و با از دست دادن رنگدانه هموگلوبين ، از قگذرواژهي به زردي مي گرايد.
اين عارضه در دوگروه بيشتر ديده مي شود: 
1. افرادي كه همزمان تحت ليپوساكشن شكم و پهلو ها قرار گرقته اند 2. كساني كه گن فشاري را طي روزهاي اول مرتب نپوشيده اند و به بهانه فشار خارج از تحمل ، در چسباندن پوست به بافت زيرين با پزشك همكاري نمي كنند.
- روش درماني :
راه درمان هم بسيار ساده است : تخليه مرتب سروما تا چسبيدن كامل پوست به عضله زيرين و پوشيدن مرتب گن.

اصول كلي مراقبت از زخم عمل ابدومينوپلاستي:
روند ترميم زخم حدود 1 سال بطول مي انجامد، در ابتدا پس از عمل ابدومينوپلاستي ، زخم ظاهر خوبي دارد. پس از گذشت حدود 1 الي 2 ماه زخم قگذرواژه تيره شده و به سمت ارغواني شدن تغيير رنگ مي دهد، زخم از سطح پوست برجسته شده و بدترين شكل زخم حدود 5-3 ماه پس از عمل ابدومينوپلاستي خواهد بود. پس از اين مدت زمان زخم تدريجا به سمت كم رنگ شدن رفته و سطح زخم مسطح مي شود بطوريكه حدود يكسال پس از عمل، فقط خط باريكي به جا مي ماند. بنابراين براي رويت نتيجه بايستي يك سال صبر كرد.
منبع:ابدومينوپلاستي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.